Eén standaard aanpak die altijd werkt is er natuurlijk niet. Wat we wel zien is dat we telkens ruwweg de volgende stappen doorlopen.
Oriëntatie en meteen aan de slag
In deze stap pakken we concrete dingen op die direct waarde opleveren. Zo leren we de organisatie, de cultuur en de uitdagingen kennen. En de organisatie ons en onze potentie.
Directe verbetermogelijkheden
We benoemen mogelijke verbeteringen en laten zien hoe deze aan te pakken. Bijvoorbeeld slimmere inzet van tooling, tweaks in teamsamenstelling en de puntjes op i in de werkwijze.
Grotere veranderingen laten zich niet plannen of forceren
Hier kiezen we primair de aanpak om de organisatie op te leiden en zelf te groeien. We geven de organisatie en de teams als het ware een richting en een boost en zorgen zo dat de organisatie de reis zelf kan vervolgen.
“We benoemen waar de ‘pijn’ zit. Dat is niet altijd leuk om te horen. Maar we komen natuurlijk ook met oplossingen.”
Ingrediënten voor gezamenlijk succes
Wij-Wij-mindset
Elke overweging en keuze maak je in het gezamenlijk belang. Er is geen “zij”.
Leider-Leider-houding
Iedereen toont eigenaarschap. Niemand is een volger.
Teams-samenwerkingsvorm
Teams weten waar ze van zijn en alle anderen weten dat ook. Alles heeft een plek.
Weet waar je staat
Verbetering is het continu gericht staan op een visie. Vervolgens zet je kleine stapjes, uitgaande van waar je bent.
Ieder zijn focus
Je kiest telkens kritisch en voorkomt zo coginitieve overload.
Waardig partner
Als professionele en mondige partner lever je exact waar men op zit te wachten.
Kwetsbaarheid
Leren en verbeteren is je doel. Daartoe omarm je de imperfectie.
Snap wat motiveert
Wat de één een boost geeft, is voor de ander een energielek. Dit weet je en je speelt hiermee.
Ken je doelgroep
Voor wie doe je het eigenlijk? Je hebt je wat er speelt in je doelgroep in kaart gebracht en je richt je daarop.
Kaders geven vrijheid
Gedeelde afspraken geven duidelijkheid en er is volop ruimte voor experimenteren.
Vleugje eigenwijsheid
Verbetering volgt uit experimenten. Daartoe kleur je soms een beetje buiten de lijntjes.
Positieve marketing
Woorden doen ertoe. Je toont trots en bevordert zo een win-mentaliteit.
Een goede toolbox
Kwaliteit vereist kwaliteit. Daarom gebruiken we de juiste hardware en software.
Prefereer kleine successen
Grote successen zijn prachtig, maar moeilijk. Je geeft voorrang aan kleine successen, want die leiden uiteindelijk ook tot grote succesen.